Stora Vasstrået, Ullna Strand
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Öppen spis

4 posters

Gå ner

Öppen spis    Empty Öppen spis

Inlägg av Admin tis feb 16, 2016 7:02 pm

Skriv en bit om ditt val av spis, NCC's eller annan leverantörs.

Admin
Admin

Antal inlägg : 8
Registreringsdatum : 16-02-16
Ålder : 56

https://storavasstraet.forumsv.net

Till överst på sidan Gå ner

Öppen spis    Empty Kamin

Inlägg av Gheysari231 ons feb 17, 2016 12:10 pm

Vi håller på att kolla kaminer och försöker få bättre priset om vi köper fler. Vilka är intresserade??

Gheysari231

Antal inlägg : 1
Registreringsdatum : 16-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Öppen spis    Empty Sv: Öppen spis

Inlägg av 219 Henrik Bissmarck ons feb 17, 2016 12:13 pm

VI har fått en offert av LITSBY KAMIN på en CONTURA 556 Style för 44 750+450 kronor för en totalentreprenad = installerat och klart. Detta är exakt samma kamin som NCC säljer med installation för knappt 95 000 kronor. Notera att vi kommer att bo i en av de friliggande villorna, det kanske blir något andra villkor för andra hus. Installation som görs av annan entreprenör än NCC MÅSTE (!) utföras EFTER tillträde.

219 Henrik Bissmarck

Antal inlägg : 11
Registreringsdatum : 16-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Öppen spis    Empty Sv: Öppen spis

Inlägg av 282shirleyinterstein ons feb 17, 2016 4:19 pm

Hej!
Vill bara låta er veta att det kanvara så att om man sätter in en braskamin själv så faller nyhusgarantin. Många byggherrar har denna klausul. Är på gång att kolla med NCC hur de ställer sig till detta. Om nyhusgarantin faller så kan ett "billigt köp" av en braskamin sluta med att det blir ett dyrt köp i längden om det skulle visa sig vara något fel på huset.
Har kollat med flertal olika leverantörer och installatörer av braskaminer angående detta och det har bekräftats från deras håll att det kan vara så.
Vad som även måste tänkas på är vad för sort installation NCC gör av braskaminen. De flesta av våra tak är av plåt och då gäller andra installationer och andra "regler" och då kan priset sticka iväg. Installation på plåttak ligger mellan 60-80 000 hos de leverantörer jag har kollat med. Jag kommer att kontakta NCC om en utförlig specifikation och ritning av vårt hus angående skorsten, tak och vilka kanaler som kommer att finnas och jag kommer därefter lämna in det till en installatör och kolla vad de ger för ett pris för samma sort installation. Om det skulle vara så är att nyhusgarantin faller hos NCC om man själv sätter in en braskamin så kommer i alla fall vi att avstå från att installera den själva.

282shirleyinterstein

Antal inlägg : 3
Registreringsdatum : 16-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Öppen spis    Empty Sv: Öppen spis

Inlägg av 219 Henrik Bissmarck ons feb 17, 2016 5:06 pm

Hej Shirley.

Tack för bra och viktig feedback!

Jag ringde till Ann-Sofie Ljung på NCC och frågade om byggförsäkringar och hon sa (ungefär) så här: NCC's generella byggansvar påverkas INTE av att man tar in en annan leverantör av öppen spis. DÄREMOT om det uppstår något fel som är hänförbart till den andra leverantörens arbete (t.ex. vattenläckage runt skorstenen) så måste det täckas av den entreprenörens försäkringar. Med andra står NCC för alla byggfel som (i fallet kamin) inte är hänförbara till kaminens installation.

Jag känner mig inte rädd för detta men se för guds skull till att din andra leverantör har relevanta försäkringar, om något skulle hända.

219 Henrik Bissmarck

Antal inlägg : 11
Registreringsdatum : 16-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Öppen spis    Empty Sv: Öppen spis

Inlägg av 282shirleyinterstein fre feb 19, 2016 10:26 am

Hej!
Fick samma svar från Ann-Sofie Smile Hon sa även att de håller på och arbetar på ritningarna till alla hus och att de hoppas att de kommer kunna släppa husritningarna på t ex ventilation, skorsten, luftkanaler mm , samt hur taken kommer att byggas så att vi får möjlighet att lämna in detta till braskamin-leverantörerna för ett få en korrekt offert Smile

282shirleyinterstein

Antal inlägg : 3
Registreringsdatum : 16-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Öppen spis    Empty Sv: Öppen spis

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet